Bali, “Insula zeilor” 30. Ultima excursie, spre sudul insulei

Ultima excursie ne-a purtat spre sud, la lăudatul templu Uluwatu dar și la alte două, mai puțin vizitate de către turiști – Pura Batuan și Pura Samuan Tiga. In trecere, am văzut și plajele de la Jimbaran, poate nu chiar cea mai bună parte a lor. Bonusul acestei excursii a fost vederea unei perechi de miri, la unul dintre temple, îmbrăcați într-un splendid costum de nuntă tradițional.

DSCN6322Pura Uluwatu, cocoțat pe stâncă

DSCN6198miri, la Pura Batuan

Prima oprire am făcut-o în satul Bedulu, în apropiere de Ubud (5 km), unde am vizitat Pura Samuan Tiga. E un templu nu prea mare, unde nu există taxă de vizitare dar se acceptă donaţii. Nu este prea mult băgat în seamă de turiştii grăbiţi, deşi e o mică bijuterie. Nu era nimeni acolo, mă refer la credincioşi, care vin când sunt festivităţi la templu sau la turişti. In liniştea templului, ne-am plimbat în voie.

Pura Samuan Tiga, Bali

DSCN5964DSCN5975DSCN5980DSCN6024DSCN6030In secolul al 10-lea, acesta a fost un templu regal, aflat între două râuri, Pande şi Tegending. Balinezii îl considerau un loc de adunare a zeilor. In loc de trei curţi interioare, cum au celelalte temple, acesta are şapte, despărţite prin porţi şi trepte care urcă până la ultima, locul zeilor. Fiind templu regal, Samuan Tiga are alte opt temple sateliţi şi în toate se desfăşurau diverse ritualuri şi festivităţi.

In continuare, Pura Batuan ne-a atras atenţia printr-o frumoasă arhitectură balineză. El preyintă clasica împărţire în trei curţi interioare şi decoraţii mai ales vegetale.DSCN6061DSCN6077DSCN6070DSCN6086DSCN6083DSCN6096DSCN6104DSCN6108DSCN6125DSCN6121DSCN6129DSCN6197 DSCN6196DSCN6150

Garuda

DSCN6152DSCN6159DSCN6163DSCN6167DSCN6176După ce ne-am oprit puţin la fabrica de batic, cu vizita inclusă la magazinul de desfacere, ne-am îndreptat spre plajele din Jimbaran, fără intenţia de a sta acolo mai mult. Vroiam doar să văd cum arată dar fie am stat mult prea puţin ca să-mi fac o idee, fie n-am nimerit locul care trebuie, aşa că nu m-au dat pe spate, cum se spune. Nici pe departe decorul paradisiac pe care credeam că îl voi vedea acolo! Nu ce aşteptam să fie o plajă tropicală, la Oceanul Indian! Da, recunosc, nisipul era orbitor de alb, iar apele oceanului erau argintii în soarele puternic al amiezii!

DSCN6259la Jimbaran, Bali

DSCN6266 DSCN6285 DSCN6294 DSCN6280 DSCN6297In sfîrşit, ajungem la mult lăudatul Pura Ulluwatu! Aşezarea sa, pe vârful unui mal stîncos care se prăvăleşte în ocean, îi asigură faima, împreună cu apusurile de acolo, fermecătoare, se spune! Eu n-am fost la apus şi am rămas dezamăgită de faptul că nu ai acces nicăieri, pur şi simplu m-am aflat în faţa unor porţi închise! Si asta după ce plăteşti o taxă de intrare de 20000 rupii balineze…Peisajul admit că e frumos, iar parcul sau pădurea din jur erau pline de arbuşti înfloriţi.

DSCN6332 DSCN6333 DSCN6345 DSCN6341

Pura Ulluwatu

DSCN6335Fiind un templu mult mediatizat, considerat obligatoriu de văzut de către turiştii care se şi supun acetui gen de recomandări, la intrare găseşti un adevărat târg cu suveniruri şi terase, totul asistat de un batalion de maimuţe agresive, de care trebuie să-ţi fereşti ochelarii şi pălăria! Cu gândul la ele, n-am fost destul de atentă, aşa că au decis că mie îmi vor fura sticla de apă de la rucsac. Culmea a fost că îndrăzneaţa a stat apoi doar la doi-trei paşi mai încolo şi a băut-o, spre amuzamentul celor din jur! A ştiut să îi deşurubeze dopul!

DSCN6347 DSCN6348 DSCN6309 DSCN6313iată hoaţa, privindu-mă sfidătoare de la adăpost, după ce mi-a băut apa!

Aceasta a fost ultima noastră zi în Bali, care a încheiat o săptămână minunată! Bali mi-a oferit şansa de a cunoaşte o altă cultură, puţină istorie şi legende locale, mi-a dat emoţii artistice deosebite prin arta sa tradiţională. Dacă puteţi, mergeţi să vă convingeţi singuri!

Bali, ” The Island of Gods”  30. The Last Trip, Towards the South

Our last trip took us to two small temples, less visited by the tourists: Pura Samuan Tiga and Pura Batuan. They both are not far away from Ubud. We saw again all the traditional elements of the Balinese art of the temples, and even more. We also got the chance to see a newly wed pair, dressed in traditional costumes, a good ocasion for nice photos.

The beach in Jimbaran seems not so amazing to me but may be this is because we didn’t stop long there. Anyhow, it is not so that I imagined a tropical beach at the Indian Ocean!

Pura Ulluwatu (entrance fee 20000 ruphiah) showed us only a closed gate…and the landscape around, which is nice, indeed.

This was our last day in Bali, and my last story about this trip. If you can, go to Bali and criss-cross the island. It is really worth!

Comments

Bali, “Insula zeilor” 30. Ultima excursie, spre sudul insulei — 2 Comments

1. Interesante costumele de nunta: rosu ca in multe tari asiatice si multa aurarie. La Pura Batuan apare o poarta nedespicata, care arata parca mai firesc decat cele despicate. Plaja de la Jimbaran, spui ca nu te-a impresionat prea mult, dar, dupa fotografiile tale, pare mai naturala decat altele, unde spectaculozitatea este data de interventia marketingului touristic.

• Asta asa e, Rodica, trebuie sa-ti dau dreptate dar nu stiu cum arata statiunea in intregul sau.

Rosu intra in compozitia costumului de nunta pentru ca, in Asia, el reprezinta noroc, bogatie, belsug, longevitate – adica tot ce se doreste mirilor.

Cele doua mici temple vizitate in aceasta excursie au fost mai deosebite ca altele. Ulluwatu, pe care de fapt nu l-am vazut,nu m-a impresionat.Se zice insă ca el (mai bine zis peisajul de acolo) e mirific la apusul soarelui. De aceea se organizeaza atunci, acolo, spectacole de dansuri balineze.