In jurul Peloponezului 18. Monemvasia, “Gibraltarul Estului”

Cunoscută de către franci sub numele de Malvisia, Monemvasia este un bloc uriaș de stâncă, desprins de continent în urma unui cutremur puternic, care a avut loc în anul 375. Ea are 1.8 km lungime și o înălțime de 300 m.

In secolul al VI-lea, locuitorii Laconiei, care fugeau din cale arabilor, au construit aici o cetate pe care au înconjurat-o cu ziduri. “Monemvasia” înseamnă “o singură intrare” și, într-adevăr, în cetatea orașului-stat bizantino-venețian se poate intra pe o singură poartă. De altfel, de la distanță sau privită din diverse unghiuri, stânca pare goală, nedezvăluindu-ți cetatea.

DSCN5673“Stânca”, “Gibraltarul Estului “- Monemvasia

De la Mavrouvouni la Monemvasia am făcut mai puțin de o oră. Inainte de Valtaki am admirat de la înălțimea șoselei epava unei nave eșuate pe plajă. Ne-am învârtit mai multă vreme în jurul golfului care adăpostește Gythio. In Skala am trecut, pe un pod îngust, peste râul Evrotas și apoi am traversat “degetul” cel mai estic al Peloponezului, lăsând în stânga Capul Gerakas, pentru a ajunge în Gefyra, noua Monemvasie.

DSCN5687la ieșirea din Gythio

DSCN5509epava de lângă Valtaki

DSCN5513în zare se mai zărește Gythio

DSCN5516portocali în Skala

DSCN5681traversând “degetul” estic

DSCN5523la orizont, Capul Gerakas

DSCN5521în apropiere de Monemvasia

DSCN5531Geffyra, noua Monemvasie

După ce am trecut podul spre Monemvasia, am lăsat mașina la poalele cetății și ne-am apropiat de cetate, mergând pe jos cam un kilometru. Drumul între stâncă și mare a fost încântător. Cerul se înseninase și în aer se amestecau mirosul mării cu cel al ierburilor uscate.

DSCN5538 DSCN5537 DSCN5539 DSCN5545 DSCN5544 DSCN5546 DSCN5548 DSCN5535

Ajungem și la poarta cetății, până unde se înșiră mașinile parcate. Monemvasia are planul unei cetăți bizantine, cu o fortăreață în cel mai înalt punct – unde acum sunt doar ruine – și orașul fortificat, mai jos, împărțit în Orașul de Sus, care servea drept centru administrativ și unde erau locuințele nobililor și Orașul de Jos, centrul comercial și al atelierelor.

DSCN5551zidurile Monemvasiei

DSCN5658 DSCN5553unica intrare în cetate

DSCN5655 DSCN5555 DSCN5654poarta, văzută din interior

Fortăreața era căutată de turiști mai ales pentru Agia Sophia, o biserică bizantină construită în 1150. Biserica a fost activă până în perioada venețiană, când a fost cunoscută sub numele de Madonna del Castello. In timpul stăpânirii otomane, a fost transformată în moschee. A mai trecut o dată sub stăpânire venețiană apoi iar otomană, până în 1821. După eliberarea orașului, a fost denumită Agia Sophia, Ințelepciunea Domnului, fiindcă era considerată a fi asemănătoare cu Agia Sophia de la Constantinopol. Frescele din sec. 12-13, parțial conservate, îi asigurau renumele. Când am intrat însă în cetate, un anunț ne comunica că intrarea în biserică a fost interzisă de către Ministerul Culturii, datorită gravei deteriorări care pune în pericol viața turiștilor. Astfel, am renunțat să mai urcăm în partea de sus a orașului.

Imediat de la intrare ni se arată străduțele înguste, pietruite, așezate în pantă și pline de mici magazine, gândite special pentru turiști. Imi inchipui că vara e o mulțime de lume pe aici. In septembrie însă, turiștii sunt foarte puțini și proprietarii magazinelor au timp să stea afară, la soare. In micile restaurante se mai zărește câte cineva. Un număr mic de locuitori mai sunt încă în oraș și aceștia trebăluiesc pe lângă case. Alte case se refac, cu scopul de a fi transformate în pensiuni. La uși și geamuri, de multe ori flancate de flori, zâmbesc perdele frumos brodate de mână. Fiindcă Monemvasia se lasă însă mai bine văzută decât povestită, vă las în compania fotografiilor.

DSCN5559 DSCN5565 DSCN5563 DSCN5561 DSCN5574 DSCN5566 DSCN5613 DSCN5651 DSCN5637 DSCN5620 DSCN5650 DSCN5621 DSCN5611 DSCN5617 DSCN5648 DSCN5634 DSCN5649 DSCN5631 DSCN5619 DSCN5608 DSCN5567 DSCN5558 DSCN5572 DSCN5564 DSCN5612 DSCN5630 DSCN5599 DSCN5639 DSCN5643

Din plimbarea prin Monemvasia nu poate lipsi, desigur, plateia, unde se află catedrala, Christos Elkomenos (Christos în lanțuri). Deși ea este mai mereu legată de Andronicus II Palaeologus, construcția este mult mai veche, datând din secolul al 12-lea. De-a lungul timpului, biserica a suferit diverse transformări. Domul de deasupra sa a apărut în 1697 și clopotnița la începutul secolului al 20-lea. Interiorul post-bizantin aparține secolelor 17-18.

DSCN5592catedrala văzută de lateral

DSCN5593clopotnița din plateia

DSCN5600intrarea în catedrală

DSCN5578 DSCN5582 DSCN5580 DSCN5585

Pe drumul de întoarcere m-am gândit la cât de frământată a fost istoria acestor locuri și la câte amintiri păstrează stânca aceasta păzită de mare.

Intrarea în cetate este liberă.

DSCN5659 DSCN5664 DSCN5662

Around Peloponesse  18. Monemvasia, “the Gibraltar of the East”

“The Rock” or “the Gibraltar of the East” are the nicknames of Monemvasia, a walled Byzantine-Venetian town, situated on the Eastern “finger” of Peloponesse. This is a rocky land, detached from the mailnland by an earthquake, in 375.

The most of the population lives now in Gefyra, the new Monemvasia, but ther still are families living in the walled town. Their occupation is mainly in tourism.

This is an enchanted place, with narrow, cobbled streets. Many flowers, glimpses to the sea, small cafes and restaurants, little shops, this is Monemvasia! The plan of the town is typical for a Byzantine town. On the top of the hill stay the ruins of the once mighty fortress. Unfortunately, its most valuable building, the Agia Sophia Church can not be visited anymore because the danger for the people lives. The construction is too much damaged.

In the lower parts, there are two enclosures: The Upper Town, which belonged ot eh nobility and served as administrative center and The Lower Town, which was a commercial centre.

The entrance into the town is free.

Comments

In jurul Peloponezului 18. Monemvasia, “Gibraltarul Estului” — 16 Comments

1. Eram sigura, ca o sa vad niste fotografii frumoase, dar nu ma asteptam sa fie atat de minunate. Ah, cred ca incep sa planuiesc o excursie acolo … Imi doream de mult sa vizitam Monemmvasia 🙂

• Ma bucur sa fiu cauza excursiei voastre, Dani! Cred ca Monemvasia e frumoasa in orice anotimp si merita vizitata!

As vrea sa te rog sa-mi traduci ce scrie Magda mai jos. Eventual, sa o rogi tu, in numele meu, sa-mi scrie in engleza, cum facea inainte. Nu stiu de ce crede ea ca as fi invatat intre timp greaca, desi nu mi-ar displace doar ca cred ca este destul de grea:) Ea este din Salonic si aproape de varsta mea, cred. Am blogul ei in blogroll.

O saptamana rodnica, Dani! Eu plec maine la gradina:)

2. Αγαπητή μου φίλη
    Εξαιρετικές οι φωτογραφίες σου και υπέροχο το ρεπορτάζ!!!
    Συγχαρητήρια!!!!
    Πολλά φιλιά

• Magda iti scrie :

Draga mea prietena,
        Fotografiile tale sunt exceptionale iar reportajul minunat !!!
        Felicitari !!!
        Multe sarutari

Για την Μάγδα :

H Αντριάννα σε παρακαλεί να της γράφεις όπως πριν, στα αγγλικά, δεν καταλαβαίνει τα ελληνικά. Σε ευχαριστεί προκαταβολικά 🙂

3. This cathedral is very beautiful and impressive.
    That cross is beautifully covered with many flowers.
    Cats are very lovely.
    And what are these yellow round vegetables? They are funny faces 🙂

4. The color layers in the rock are quite nice to see.
    Beautiful bay and orange trees, views and vistas, water, nature and antiquity. Villages with colorful accents and details and I enjoyed very back!

5. Tocmai ne-am intors de la Monemvasia si am intrat sa vad pozele tale de anul trecut. Nici noi n-am ajuns in orasul de sus, e inchis pentru restaurare si va ramane asa vreo doi ani, dar a fost spendid sa urcam macar pana la intrarea in fortareata. Am zambit privind maciuliile uscate de usturoi salbatic si pisicile bine hranite 🙂

• Ma bucur sa aflu ca ati fost la Monemvasia, Dani, stiu ca iti doreai asta. Mi-ai amintit si mie de locul acela minunat! Tare mi-ar placea sa ma mai intorc in Peloponez, sa vad si alte locuri. Poate anul viiotr.