Trencin, pe drumul spre Polonia

Anul acesta, în mai, am făcut o călătorie de 17 zile, cu maşina, în Polonia care îşi aştepta de multişor rândul, pe lista mea de călătorii. Cum cei 1055 km de acasă la Wroclaw sunt prea mult de condus pentru mine într-o zi, am împărţit drumul în două, hotărând să dormim la Trencin, în Slovacia, acesta aflându-se cam la jumătatea drumului nostru.

Aflat pe râul Vah, oraşul este menţionat documentar pentru prima dată în 1069. In antichitate s-a aflat aici o tabără militară romană, iar în anul 179 un trib german s-a aşezat aici. Din Evul Mediu a supravieţuit castelul gotic.

Photo46Trencin, centru

Photo72Trencin, castelul

N-am avut nici o problemă să ajungem acolo, călătorind doar pe autostradă, de la Mako, Ungaria.  Ne-am cazat la Pensiunea Accom, nu departe de centru. Pentru 30 euro pe noapte, este un loc decent, cu dotarea de bază. Micul dejun, tip bufet suedez, se poate servi cu 4.40 euro de persoană. Pentru cei care au nevoie, există o parcare păzită, inclusă în costul camerei. O recomand ca loc de popas. In Slovacia, moneda naţională este euro, aşa că nu veţi avea bătăi de cap cu schimbul valutar.

Photo4Pensiunea Accom, Trencin

Photo1

Fiindcă mai erau 2-3 ore până se însera, l-am luat pe Caro şi am plecat să ne plimbăm prin centrul oraşului. Era prea târziu să mai vizităm castelul.

Photo46Caro ţine morţiş să adulmece fiecare colţişor

Am avut surpriza să  vedem un orăşel cu o arhitectură asemănătoare oraşelor noastre ardeleneşti. Mi-a plăcut faptul că slovacii au păstrat elegantele vitrine din lemn, pe care le ştiam şi eu din copilărie. Nu ştiu din ce motive, noi am decis că nu mai avem nevoie de ele şi le-am înlocuit cu unele ‘moderne’.

Photo47 Photo42 Photo41

In piaţa centrală, o scenă, căsuţe din lemn (închise), un brad ritualic, panglici colorate indică trecerea recentă prin oraş a Floriilor, serbate de locuitorii catolici. Acolo se află o biserică piaristă barocă, construită la mijlocul secolului al XVII-lea. Interiorul său, deşi foarte încărcat -după tipicul baroc-, este tare frumos! Din păcate, n-am putut face fotografii fiindcă am nimerit la vremea slujbei şi m-am jenat să mă fâţâi prin biserică cu aparatul de fotografiat.

Photo65biserica piaristă barocă (sec. XVII), Trencin, Slovacia

Photo40Photo64Castelul gotic din sec. XI veghează asupra oraşului. Acum e muzeu şi se poate vizita…dacă ajungi la timp, nu ca şi noi. In sec. al XIII-lea el a fost proprietatea lui Matus Cak, ‘stăpânul Tatrei şi al Vahului’.

Photo76castelul din Trencin, sec. XI

Photo35 Photo56In centrul mic găseşti cafenele şi restaurante şi, îmi imaginez, multă lume în alte zile şi la alte ore…Il poţi cumpăra chiar şi pe…Frank Sinatra, cu 1 euro 🙁

Photo54Turnul Piariştilor, Trencin

Photo23 Photo20 Photo21 Photo44 Photo66 Photo68 Photo73 Photo81 Photo80După cum vedeţi, a fost o plimbare relaxantă şi chiar instructivă, cum poţi face în 2-3 ore oriunde poposeşti.

Photo45Trencin, On the Way to Poland

A 2-3 hours nice and educative walk we took while in Trencin. Because the distance to my home to the first town to visit in Poland, Wroclaw, was of 1055 km, we spent the first night in Slovakia, at Trencin. This was founded on the banks of river Vah and was firstly mentioned in a document in 1069. Romans and Germans have been here before. A gothic castle (XIh. century) still stays on a hill over the town, now a museum. A nice  baroque Piarist church, a Piarists’Tower (XVIIth. century) has to be seen. Nice little buildings, baroque and exposing Art Nouveau elements, like in many places in Eastern Europe, are to be admired in the little centre of Trencin.

Comments

Trencin, pe drumul spre Polonia — 4 Comments

1. Unele cladiri din oras imi amintesc de Lipova, in zilele ei de glorie. L-ai incercat pe Frank Sinantra? O fi vreo cafea cu cine stie ce adaosuri.
    Am fost si eu in Slovacia in 1991; mi-a placut ordinea si curatenia de facture germana.