Cum se vede lumea din “balconul Pelionului”

Mai este încă vară și, oricum, în Grecia va mai fi încă două luni, așa că m-am gândit să mai rezolv ceva din “restanțele” mele pe blog, legate de sejurul grecesc Pelion 2018. Poate vă inspiră.

După ce cu un an înainte, în 2017, ajungeam pentru prima oară în Pelionul care ne-a cucerit și ne cantonam mai ales pe partea sa vestică, cu o incursiune până la Trikeri, în vârful peninsulei, în anul următor am stat mai mult pe partea estică, datorită mării foarte agitate în vest.

Cu această ocazie, ne-am gândit și să urcăm într-o zi în “balconul Pelionului”, să admirăm Golful Pagasitic de sus.

Volos, văzut din drumul spre Portaria
în centru, la Portaria
în Makrinitsa

Am plecat pe la 9 dimineața din Potistika (unde ne-am cazat la aceeași gazdă ca și cu un an înainte) și, trecând prin Volos, “capitala” Pelionului, am început să urcăm spre satele de munte.

In timp ce ai mereu sub ochi casele din Portaria, agățate de pantele muntelui și strânse laolaltă ca o turmă de oi albe, casele Volosului urcă o vreme alături de șosea. Apoi, când aceasta se mai înalță deasupra mării, apar primele case din Portaria.

primele case din Portaria

Așezarea Portaria (12 km de Volos) a luat ființă în secolul al 13-lea, în jurul Bisericii Sf. Ioan Botezătorul și a unei mănăstiri. A înflorit mai ales în secolul 18, datorită comerțului cu produse din mătase.

Atât în Portaria cât și în Makrinitsa vecină există numeroase exemple de arhitectură locală. Casele sunt împodobite, în jurul ușilor sau ferestrelor, cu diferite modele colorate.

Ambele sunt locuri agreate pentru petrecerea vacanțelor de vară dar și de iarnă, aceasta fiind o zonă renumită pentru schi.

In Portaria, în Piața Melina Mercouri (actriță de cinema celebră), veți găsi mai multe terase între care Kritsa, un restaurant cu mâncare bună și nu prea scumpă. Desigur, aici veți găsi mai puțin pește și fructe de mare și mai multă mâncare specifică satelor de munte.

ciuperci Pleurotus la grătar, cu lămâie
pentru mine, cel mai bun desert grecesc: iaurt cu miere și nuci

Ne-am plimbat apoi, uitându-ne la suveniruri și admirând frumusețe de hortensii, înainte de a pleca mai departe.

De la Portaria la Makrinitsa sunt 2 km. O parcare mare se află chiar la intrarea în sat. Aflată la altitudinea de 600 m, cam ca și Portaria, aici ne aflăm pe adevăratul “balcon al Volosului”.

Prima dată s-a auzit de Mănăstirea Makrinitissa, în secolul 13. Numele este de origine slavă, Makrinitsa fiind diminutivul lui Mokrisa, însemnând “loc umed” (datorită abundenței izvoarelor din zonă).

Casele frumoase, aparținând unor oameni bogați au creat atracția locului. Străzile în pantă sunt pavate cu piatră. Turiștii se plimbă mai ales pe una, cea care leagă parcarea de piața centrală, plină de platani bătrâni. Aici se află biserica Agios Ioannis Prodromos (1792) și o fântână din marmoră albă (1809), numită Leii sau Apa Nemuririi.

O mulțime de mici prăvălioare cu suveniruri și alte produse locale, cafenele și restaurante atrag turiștii..

Priveliștile asupra Volosului și întregului Golf Pagasitic sunt de neuitat. Incercați să mergeți până acolo dacă vă petreceți vacanța în Pelion, fiindcă nu veți regreta.

Makrinitsa
soi de mere local (Pelionul este o adevărată livadă a Greciei)
Agios Ioannis Prodromos și Fântâna Leilor
plateia

How Do You See the World From the “Balcony of Pelion”

Once in Pelion, a nice trip would be that to Portaria and Makrinitsa, two villages hanging above Volos.

Both have started in the 13th. century and became rich because of silk products trade.

Now, they are touristic villages and people come here both in summer and winter. It is a nice area well worth of a day trip.

I have been there on September, 2018.