Fabuloasa medina din Fez, cu comorile sale culturale, o lecție de cultură marocană

Medina din Fez, acest cel mai vechi oraș medieval locuit din lume, este un loc fascinant, un amalgam de mirosuri, sunete și culoare cum greu ai putea să întâlnești în altă parte. Cu cele peste 9000 sau după alții, 12000 de străduțe înguste și întortocheate, locul este un labirint în care te poți pierde cu ușurință.

Avem de a face, de fapt, cu două medine diferite: una din secolul al 9 lea – Fes el-Bali (medina veche) și alta din secolul al 14-lea, Fes el-Jdid. Acestea, laolaltă cu zidurile și porțile orașului, au constituit motivația intrării Fezului în patrimoniul UNESCO încă din 1981.

culori, lumini și umbre

în medina din Fez

balek, balek

Tsagaralona

La doar 3 km de Fidakia există un loc, numit Tsagaralona, unde Lacul Kremasta ți se așterne la picioare.

In 1965, prin construirea unuia dintre cele mai mari diguri de pământ din Europa, la confluența râurilor Acheloos, Agrafioti, Trikeriotis și Tayropos, a luat ființă lacul de baraj cel mai mare din Grecia, Kremasta. El are o înălțime de 160 m și lungimea de 467m.

Podul Tatarna leagă cele două maluri ale lacului lângă satul Episkopi. El a fost construit între 1971-1973. Numele i se datorează unei mănăstiri aflate în apropiere. Aici, lângă vechiul pod de piatră Tatarna, a avut loc prima luptă între grecii revoluționari și otomani, în războiul lor pentru independență, din 1821.

Arhitectul podului este Aristarchos Economou, care a primit trei premii internaționale pentru realizarea sa. Tsagaralona este locul din care podul se vede cel mai bine.

In rest, nu ai ce povesti despre acest loc! Trebuie doar să stai și să te lași pătruns de frumusețea sa.

Tsagaralona, 3 km de Fidakia

Lacul Kremasta

Podul Tatarna pe Lacul Kremasta

De la Karpenisi la Fidakia și niște bunătăți

Planul meu a fost să merg din Karpenisi până la Episkopi, unde podul cu același nume leagă Evritania de Epir. Eleni, gazda noastră din Karpenisi ne-a spus însă că drumul este destul de dificil, durează o oră și jumătate și că ne-ar sugera o altă cale de a vedea Lacul Kremasta.

Ea ne-a îndrumat spre satul Fidakia, despre care se spune că este unul dintre cele mai frumoase din Evritania și de unde se poate merge până la un punct de belvedere unde lacul se întinde, practic, la picioarele tale. S-a dovedit a fi o idee foarte bună.

Noi am transformat drumul, care dura cam 45 de minute, într-o adevărată excursie de jumătate de zi, oprindu-ne de nenumărate ori pentru a imortaliza în fotografii peisajul din jur. Am stat aproape o oră la acel punct de belvedere și apoi am mâncat în Fidakia.

de la Karpenisi la Fidakia

pe drum

Fidakia

Continue reading

Artemis, o cazare pe care o recomand

Dacă se întâmplă să poposiți la Karpenisi într-una dintre vacanțele voastre în Grecia, vă recomand cu căldură Guesthouse Arthemis.

Foarte aproape de centrul orașului, deci și de restaurante și cafenele, cu camere aranjate cu gust, cu lift, un mic dejun fabulous și cu locuri de parcare gratuite, acest loc trebuie doar indicat, fiindcă de recomandat se recomandă singur după prima zi de ședere!

Guesthouse Arthemis, Karpenisi

livingul în care se servește micul dejun

Karpenisi, sezon turistic continuu

Karpenisi, așezat la 1000 m altitudine (cam ca și Predealul nostru), pe coastele Muntelui Tymfristos sau Velouchi, este un orășel turistic care oferă câte ceva pentru fiecare în toate anotimpurile. Se poate ajunge aici prin Lamia (75 km), trecând prin Tunelul Tymfristos (1345 m lungime), construit în 2004.

Dacă vara, numeroase drumuri și cărări te poartă spre satele de munte cuibărite pe văi sau agățate de pante, spre chei spectaculoase, cascade și lacuri, iarna, la 12 km, pe Platoul Velouchi, la 1840 m, te așteaptă  nu mai puțin de 11 pârtii de schi și 7 lifturi. Schiul poate fi practicat aici din decembrie până în aprilie.

Karpenisi, la poalele M. Tymfristos

Continue reading

Grecia nu e doar despre mare (Lacul Plastiras)

Când spui Grecia, te gândești imediat la mare, poate pentru că vacanțele noastre acolo sunt legate mai ales de nisip, de apă și de soare.

Anul acesta am decis însă să petrec două zile măcar și în cetatea muntoasă a zonei Agrafa, din centrul Greciei continentale. Pe lângă alte frumuseți naturale, se află acolo mai multe lacuri artificiale dintre care am hotărât să vedem două: Lacul Plastiras și Lacul Kremasta.

In acest scop am plecat din Volos (capitala Pelionului) pe drumul național care îl leagă de Karditsa. Acolo, la 35 km, se află Lacul Plastiras sau Rezervorul Tavropos, cum se mai numește, născut prin construirea unui baraj (1955-1960) la confluența râurilor Tavropos și Acheolous. Ideea acestui baraj îi aparține generalului Nikolaos Plastiras, ajuns mai târziu prim ministru al Greciei, el însuși un fiu al locurilor.

Lacul Plastiras, Evritania

lacul, la Neohori

Admirăm Fezul, de sus

Azi e ziua cea mare, ziua când vom vedea medina din Fez! Imediat după micul dejun plecăm mai întâi sus, la Borj Nord, o fortăreață construită la sfârșitul secolului al 16-lea, în timpul dinastiei saadiene. In prezent, aici se găsește un Muzeu al Armelor.

Locul este important pentru turiști pentru că, de aici, se deschide o panoramă cuprinzătoare a medinei din Fez. Este locul în care realizezi cât este ea de întinsă. In zare, se văd ruinele mormintelor merenide, care datează din secolul al 14-lea.

în drum spre Borj Nord

Borj Nord

sub zidurile fortăreței

panorama medinei din Fez

mormintele merenide Continue reading

Un hotel de cinci stele la Fez

In Fez am locuit în partea de oraș mai nouă, numită chiar așa – Ville Nouvelle. Fiindcă obiectivele de interes pentru noi se aflau mai departe, ne-am deplasat cu autocarul, având extrem de puțin timp pentru a explora orașul nou. Acesta nu era însă prea interesant, după cum veți observa în postarea următoare. Dacă parte din grup nu ar fi dorit să meargă la nu știu ce magazin, nici n-am fi ajuns pe jos pe acolo.

Hotelul nostru, Zalagh Parc Palace, a fost de această dată unul de cinci stele.

In peștera lui Alladin

In medina din Fez multe îți iau ochii dar ceea ce mi-a plăcut cel mai mult a fost o prăvălie unde se vindeau obiecte lucrate în metal. Ele se produceau chiar acolo (am avut și o demonstrație de lucru), de către membrii familiei căreia îi aparținea de multă vreme afacerea. Ghidul ne-a spus că bunicul celui pe care l-am văzut lucrând, a contribuit la lucrătura porților Palatului Regal, pe care aveam să le vedem mai târziu, în timpul zilei.

Un obiectiv de neevitat la Fez: tăbăcăriile

Nu cred că există excursie de grup în Maroc care să nu aibă prevăzută la Fez o vizită la o tăbăcărie. De ce? Fiindcă acesta este un meșteșug străvechi, păstrat încă în acest oraș, vestit pentru produsele sale din piele, ceva ce nu poți vedea în altă parte.

Am vizitat și noi tăbăcăria Chouara, cea mai mare dintre cele trei existente la Fez. Ea este situată în vechea medină, cu clădiri cu arhitectură caracteristică.