Megalopolisul San Francisco

Cand am fost pentru prima data in S.U.A, a fost in interes de serviciu. De aceea partea turistica a fost mai “slaba” dar tot am reusit sa vad cate ceva, profitand de weekend si de orele libere de dupa program. Desi pozele sunt reproduse dupa unele pe hartie (nu aveam digital atunci), m-am gandit ca poate vreti sa vedeti cate ceva din ce am vazut eu, dat fiind faptul ca am gasit destul de putine postari despre S.U.A. pe bloguri. Unul dintre orasele in care am stat o saptamana este San Francisco.

Numele orasului, revendicat de Sir Francis Drake in 1579, a fost dat de catre spanioli, in cinstea Sfantului Francisco D’Assisi. O data cu descoperirea aurului, in 1848, la Sutter’s Mill, populatia a crescut, in numai doi ani, de la 900 la 26000 de locuiori. Astazi, orasul atrage peste 4 milioane de turisti anual, are el insusi aproape 4 milioane de locuitori si este intrecut, ca densitate, doar de New-York

Am ajuns in oras chiar de Valentine’s Day, in 14 februarie. A fost si prima data cand am auzit de aceasta sarbatoare care, de cativa ani, a devenit cunoscuta si la noi. Toate vitrinele erau pline de inimi rosii si reclamele se concentrau asupra darurilor oferite celor dragi. Am petrecut seara la Century Club, in ritmul spaniol al vechilor canciones de amor, de veche traditie sefarda. Un adevarat melting pot (creuzet de topire) de etnii, in San Francisco populatia hispanica reprezinta un procent insemnat.

Diversitatea arhitectonica se exprima prin cartierele orasului: italian, spaniol, irlandez, China Town si altele. Sutele de restaurante cu specific ofera o intreaga harta culinara a mapamondului. China Town  adaposteste cea mai mare comunitate chineza din lume, in afara de China si Hong Kong si este cel mai vechi cartier chinezesc din S.U.A. In afara de cartierele specifice, mai exista in oras un numar destul de mare de vechi case victoriene, construite intre anii 1850-1915, unele dintre ele facute cunoscute in lume de filme. Am vazut si eu asemenea case pe Fulton Road.

San Francisco este inconjurat de apa din trei parti: la est Golful San Francisco, la vest Oceanul Pacific, unite intre ele de Stramtoarea Golden Gate, peste care se avanta celebrul pod cu acelasi nume, devenit emblema a orasului. Construit intre 1933-1937, acum ocupa locul 9 in lume intre podurile suspendate. Are o lungime de 2737 m, latime de 27 m, inaltime deasupra apei de 67 m si o greutate totala de 887000 tone. Pot spune, cu oarecare mandrie, ca am mers pe jos pe pod, pana la primul pilon. Senzatia este una fantastica. Circulatia intensa si vantul care bate in stramtoare te ametesc, ca si valurile de dedesubt, daca ai curaj sa te uiti la ele. Parcul care se intinde aici de-alungul oceanului se numeste Presidio si este renumit pentru terenurile de golf. El se intinde pe locul unui fost post militar, care a dainuit peste 200 de ani. In aceasta zona se afla peste 500 cladiri istorice si cel mai vechi cimitir national din S.U.A.

Golden Gate Park este unul dintre cele mai mari parcuri din lume, amenajat pe locul unor dune miscatoare de nisip. Aici se pot vizita: Muzeul de arta asiatica, Muzeul De Young, specializat in arta nord si sud-americana, Gradina Botanica, Acvariu si Planetariu, Gradina japoneza de ceai. Aleile parcului sunt strabatute de biciclisti, roller-skaters, oameni care fac jogging sau, pur si simplu, se plimba.

Pe Nob Hill, o frumoasa zona rezidentiala, cu hoteluri de lux, se ridica Grace Cathedral, a carei poarta este o copie a celebrei porti Giberti de la Baptiseriul din Florenta, pe care aveam sa-l vad mai tarziu. In scuarul din fata catedralei, chinezi batrani se aduna in fiecare dimineata pentru a se misca lent, ca in vis, executand figuri de tai-chi. De aici poti avea o frumoasa panorama a orasului, intregita de celebrul tramvai pe cablu care trece chiar pe California Street. Inventat si inaugurat in 1873, vestitul tramvai galben, cunoscut din atatea filme, este o atractie turistica majora pentru care oamenii nu ezita sa stea la rand chiar mai mult de o ora, pentru a se plimba si a se fotografia cu el. Desi a mai fost folosit si in alte orase din lume, cel din San Francisco este singurul ramas in serviciu.

Transamerica Pyramid

Alte locuri placute de promenada sunt Marina Green si Pacific Heights, cu pajisti bine intretinute, banci pentru odihna, case colorate si iahturi. Este paradisul jucatorilor de fotbal si volei, al jogger-ilor si surfistilor, locul in care copiii vin sa inalte zmee colorate. Aici, in apropierea oceanului, vremea este capricioasa, cu schimbari bruste de temperatura, uneori chiar de la o ora la alta.

Oceanul Pacific la Pacific Heights

Orasul este imbracat intr-o haina vegetala multicolora si placut mirositoare: palmieri, magnolieri, camelii, eucalipti si specii de conifere neintalnite in Europa.

eucalipti

Intre Strada a 3-a si a 4-a, Moscone Convention Center si Muzeul de Arta Moderna desemneaza o zona de cultura si arta care, alaturi de gradinile din Yerba Buena din apropiere, cu Centrul pentru Arte si Teatrul pentru Arta Spectacolului, atrag prin reprezentarea diversitatii din Bay Area, cum se numeste intreaga salba de localitati invecinate care fac din San Francisco un megalopolis.

Biserica St.Patrick (1851)
aripa noua (1995) a Muzeului de arta moderna (SFOMA),  fondat in 1935

Nu puteam parasi acest minunat oras fara o vizita in port, la Fisherman’s Wharf. Aici se afla The Cannery, locul unde odinioara se conservau legume, fructe si peste si frumoasa Piata Ghirardelli, cu vestita sa fabrica de ciocolata (infiintata in 1852 de ciocolatierul italian Domingo Ghirardelli, filiala a renumitei fabrici elvetiene Lindt&Sprungli). Depozitele de altadata au fost transformate in cochete restaurante, cafenele si cofetarii. Florile abunda, mici pravalioare imbie turistii cu mii de nimicuri.

Din port se vede celebra Alcatraz, temuta inchisoare transformata acum in muzeu. Pe platforme de lemn stau tolanite foci, asteptand sa fie hranite de turisti. Zambind mucalit, un barbat barbos cerseste, tinand in mana un carton pe care scrie “De ce sa mint?! Vreau o bere!” Mai incolo, un artist de strada se leaga cu lanturi de un copac, cu gesturi teatrale si apoi se elibereaza fara a desface nici un nod, in aplauzele trecatorilor, care ii arunca cateva monede pe trotuar si se indeparteaza grabiti. Este si asta o fata cotidiana a orasului-minune…

Numeroase galerii de arta te atrag cu un joc ametitor de culori si forme. Am vizitat una, in care un pictor necunoscut, cu nume cu rezonante scandinave, expunea tablouri marine, pictate undeva in Extremul Orient. Razele lunii luceau pe ape misterioase, luminand exotice locuinte lacustre. Lumina dramuita cu stiinta in galerie, muzica placuta in surdina si tablourile exotice care ne-au transportat, pentru o clipa, pe alte taramuri, ne-au facut sa uitam de ploaia torentiala care s-a dezlantuit afara.

Sunt doar cateva momente petrecute in megalopolis care, sper, v-au facut sa doriti sa ajungeti acolo si care, pe mine personal, m-au facut sa fredonez cuvintele unui cantec mai vechi: “I lost my heart, in San Francisco”.

cartier al orasului in care a inflorit curentul hippie, pe la mijlocul anilor ’60…

Comments

Megalopolisul San Francisco — 11 Comments

1. Foarte tari casele de pe Fulton Road.
    Nu stiam mai nimic din ce ai scris, asa ca a fost un articol foarte informativ.
    Interesant cu China Town, nu stiu de ce stiam ca cel mai mare ar fi cel din New York.
    Si eu stiam despre oras doar din filme si din povestiile prietenilor care au fost si toti ziceau ca e frumos si e tot un deal si o vale.

In rest mai astept articole despre America 😀

2. Eu am petrecut un an in Alabama, in 2005, dar nu se compara cu San Francisco. Intotdeauna mi-am dorit sa vad dealurile din SF, probabil datorita filmarilor din Mrs. Doubtfire..:P

3. @ Gloria: asa ni s-a spus acolo si tot asa am gasit pe internet. Urmatorul articol va fi despre Santa Fe, New Mexico.

@ Ana: Cred ca San Francisco poate fi considerat unul dintre cele mai frumoase orase din lume, mai ales prin asezarea sa. In plus, este si foarte interesant prin multitudinea de etnii care traiesc aici si care dau multa culoare vietii de acolo. Hispanicii reprezentand un procent important, dupa cum am spus, multi locuitori ai orasului vorbesc ambele limbi: engleza si spaniola.

4. Foarte frumos articolul! Chiar aseara am vazut din nou Mrs Doutfire 🙂 casele acelea in stil victorian imi plac foarte mult.
    Sper sa ajung sa le vad si eu candva ….

5. Am locuit in San Francisco vreme de 7 ani si mai merg si acum pe acolo din cind in cind. Poate ca eram acolo cind ati vizitat, daca stiam va invitam la o cafea 🙂
    Frumos articol, ati surprins bine ce are orasul de oferit. Barbosul e si acum acolo (in orele lui de “munca”), pe acelasi colt, cu aceeasi inscriptie 🙂

6. Tare simpatică pancarta omului, până şi cerşetorii au acolo originalitatea lor şi ştiu cum să facă business… 😀 Se spune că sinceritatea vinde bine, aşa că îmi place să cred că omul face o mică avere… 🙂
    Cred că imaginea cu acei chinezi bătrâni care fac exerciţii dimineaţa este superbă.
    Oricum, San Francisco este un oraş superb şi mult mi-ar plăcea să-l văd.